My Rainbow Dreams

Just Blogger Templates

Thursday, January 19, 2012

resipi Kimchi

rajen plak la ku hapdet blog mlm ni yer. mentang2 la da abes exam
kali ni nk cter psl kimchi plak..
actually ni kali ke 2 buat kimchi..
1st time dulu mase gila2 tgk cter korea tgk pelakon korea mkn kimchi cam sedap gilerk je
mcm dlm cter boys over flower, my lovely sam soon dll..
kali ni buat utuk my fren sb dlu pnah sembang2 dgn dia psl kimchi ni n da jnji nk watkan utk dia
tadaaaaaaaaaaa


dan sesungguhnya jari jemari di atas bukan milikku...
ia milik housemate aku

bnyak resipi kimchi ni sbnarnya dan ianya sgt2 la simple..
mcm y aku buat ni aku ltak :

bawang putih
halia
udang kering
serbuk cili- guna cap babas
gula garam blend dgn air sket..pastu rase la kt mane kurangnye nk tambah pape kasi sedap..

untuk kobis pulak guna kobis cina y dipotong dua
selak selai2 kasi cuci bersih
pastu tabur gram/ rendam dgn air garam
brape lama nk kne rendam kne tgk jumlah garam y korg tabur.. 

mcm aku y pemalas ni aku tabur bnyak sket sb nk cpat. dlm 3-4 jam dah ok
lpas dah rendam bilas kobis tu 2-3 kali

lpas tu selak lg kobis tu selai2 
kasi y kita blend tadi tu rata kt sume bhgian kobis tu
  
untuk tmbahan korang bleh msukkan hirisan daub bawang dan hirisan carrot atau pun lobak putih
ada jugak y letak taugeh dan timun

 sekian terimas

slamat mencuba!!



0 comments:

Post a Comment